Κυριακή, 16 Φεβρουαρίου 2014

Η θέση μας για την αξιολόγηση.




 Τα τελευταία χρόνια τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς εκδηλώνεται  ενδιαφέρον για θέματα εκπαιδευτικής αξιολόγησης, το οποίο απορρέει, τόσο από τη βασική αρχή της αναγκαιότητας της αξιολόγησης ως ένα εργαλείο ανατροφοδότησης του συνολικού εκπαιδευτικού συστήματος, όσο και από την αρχή της θεωρητικής αναζήτησης και τεκμηρίωσης θέσεων και πρακτικών που αφορούν στη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου. Τα περισσότερα εκπαιδευτικά συστήματα κινούνται σε μοντέλα αυτοελέγχου με στόχο την ανάπτυξη και βελτίωση του σχολείου, με βάση τις δικές του δυνάμεις, και στηρίζονται στην εσωτερική αξιολόγηση (αυτοαξιολόγηση) της σχολικής μονάδας.
Η ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα εκφράζει έντονο  ενδιαφέρον αλλά  και αμηχανία, σύγχυση και ατολμία προκειμένου να δοθούν πειστικές εναλλακτικές απαντήσεις στα  ζητήματα της Αξιολόγησης. Οι κυβερνήσεις από την άλλη πλευρά έχουν  αντιμετωπίσει την Αξιολόγηση, ως «όπλο» και «κλειδί» μιας προσπάθειας  εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, προκειμένου να εξυπηρετηθούν τα δικά τους  συμφέροντα.
Η  αξιολόγηση  του  έργου  των  Εκπαιδευτικών όμως  παρουσιάζει  ποικίλες  ιδιαιτερότητες  σε  σχέση  με  τον  υπόλοιπο  δημόσιο  τομέα. Αφού το εκπαιδευτικό  σύστημα και η ίδια η εκπαιδευτική διαδικασία είναι συνισταμένη πολλών   παραγόντων, συντελεστών και φορέων, οποιαδήποτε αξιολόγηση, που αφορά  τη συμβολή ενός παράγοντα, δεν είναι δυνατή, αν δεν έχουμε υιοθετήσει διαδικασίες που θα μας έδιναν ένα είδος συνολικής αξιολόγησης.
Η  επικέντρωση  της  αξιολόγησης  γίνεται  σε  ένα  μόνο  παράγοντα  της  εκπαιδευτικής  λειτουργίας ( Εκπαιδευτικό) και  αγνοεί  όλους τους  υπόλοιπους  , ενώ  στόχος  πρέπει  να  είναι  η  αξιολόγηση  όλων  των  παραγόντων  και  των  συντελεστών  της  εκπαιδευτικής  διαδικασίας (  ανθρώπινο  δυναμικό, εκπαιδευτικό  έργο, διδακτικά  μέσα, αναλυτικά προγράμματα, εγχειρίδια, νομοθετικό πλαίσιο, υποδομές) με  στόχο τη βελτίωση της  ποιότητας  της  παρεχόμενης  εκπαίδευσης.
Διλήμματα όπως: "υπέρ ή κατά της αξιολόγησης" ή "όλοι αξιολογούνται" κτλ, είναι θεωρητικά άστοχα και πολιτικά αφελή. Γιατί, κρίνοντας συγκεκριμένες αξιολογικές πρακτικές στο σχολείο, πρέπει μαζί μ’ αυτές να κρίνουμε και την κοινωνική λειτουργία του σημερινού σχολείου.
Θεωρούμε ότι η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας ως θεσμός και ως εκπαιδευτική συλλογική  διαδικασία έχει τη δυνατότητα να συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη και βελτίωση του δημοσίου σχολείου, το οποίο θα στηρίζεται στις δικές του δυνάμεις. Θα έχει να κάνει με μια αυτοαξιολόγηση, η οποία θα αναγνωρίζει στον εκπαιδευτικό κόσμο πρωταγωνιστικό ρόλο. Άλλωστε, οι εκπαιδευτικοί ως βασικοί συντελεστές της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι εκείνοι που γνωρίζουν από μέσα και βιώνουν τα προβλήματα και τις δυνατότητες της παρεχόμενης στην Ελλάδα εκπαίδευσης…
          

  Για την θεσμοθέτηση μιας αξιολόγησης με καθαρά παιδαγωγικά κριτήρια που θα αφορά το σύνολο των εκπαιδευτικών δομών, του εκπαιδευτικού έργου και που βασικό στόχο θα έχει την βελτίωση της δημόσιας παρεχόμενης εκπαίδευσης. Στόχος αυτής της αξιολόγησης θα πρέπει να είναι η καταγραφή των ελλείψεων, η επισήμανση προβλημάτων και η χάραξη μιας διορθωτικής πολιτικής που θα βελτιώνει το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Αξιολόγηση αντικειμενική που δεν θα στηρίζεται στη κρίση μονοπρόσωπων οργάνων  αλλά  θα  είναι  μια  συνεχής  παιδαγωγική  διαδικασία  με  κυρίαρχο  το  διαγνωστικό , το  ανατροφοδοτικό  και  τον  παρεμβατικό  ρόλο  και  η  οποία  δεν  πρέπει  να  αποτελεί  αποσκοπό , αλλά  μέσο  για  την  βελτίωση  της  εκπαιδευτικής  διαδικασίας.

              Διαφωνούμε ριζικά με την σύνδεση της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας, που είναι και πρέπει να είναι μια συλλογική διαδικασία  με την ατομική αξιολόγηση, την βαθμολογική – μισθολογική εξέλιξη των εκπαιδευτικών και με ενδεχόμενη κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων. Το Υπουργείο έχει πρωτίστως δημοσιονομικές στοχεύσεις, επιδιώκοντας την περιστολή του μισθολογικού κόστους και στο βάθος απολύσεις - διαθεσιμότητες.
             Υπάρχουν προκαθορισμένες ποσοστώσεις για τη μετάβαση από τον ένα βαθμό στον άλλο, με αποτέλεσμα να είναι δυνατόν να απορριφθούν συνάδελφοι, παρά τη θετική τους παρουσία στο χώρο του σχολείου. Η αξιολόγηση που συνδέεται με πειθαρχικά μέτρα, απλά δεν είναι αξιολόγηση, αλλά έλεγχος και  επιτήρηση του εκπαιδευτικού.
                  Η εφαρμοζόμενη αξιολόγηση θα πρέπει να έχει τη σύμφωνη γνώμη και την ευρεία αποδοχή της σχολικής κοινότητας  και  θα  πρέπει  επιτέλους  να  γίνει  κατανοητό  πως  καμιά  αλλαγή  στο  χώρο της  εκπαίδευσης  δεν  μπορεί  να  είναι  αποτελεσματική  χωρίς  την  συναίνεση  των  εκπαιδευτικών. Δυστυχώς μέχρι σήμερα οι διάφορες «αλλαγές» σχεδιάζονται ερήμην των εκπ/κών, οι οποίοι στη συνέχεια καλούνται να τις υλοποιήσουν.

           Για  τους  λόγους  αυτούς   ο  Σύλλογός  μας  καλεί  την  πολιτική  ηγεσία  του  Υπουργείου  Παιδείας  να  επανεξετάσει  τις  θέσεις  της  και  την  αδιαλλαξία  της  σε  σχέση  με  την  εφαρμογή  της  συγκεκριμένης  μορφής  αξιολόγησης .

Συντάσσεται  με  τις  αποφάσεις  της  ΔΟΕ  σχετικά  με  το   θέμα  αυτό  και  αποστέλλει  στους  Συναδέλφους  σχέδιο  πρακτικού  Συλλόγου  Διδασκόντων   που  είναι  σύμφωνο  με  τις  θέσεις  του  κλάδου.




Σήμερα …………….. …./ 01/ 2014, και μετά από πρόσκληση του Διευθυντή του Σχολείου συνήλθε ο Σύλλογος Διδασκόντων του ……. Δημοτικού Σχολείου / Νηπιαγωγείου …………………………….., σε έκτακτη συνεδρίαση με θέμα: «Εφαρμογή του θεσμού της Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μονάδας κατά το σχολικό έτος 2013-2014 – Διαδικασίες», σύμφωνα με την με αριθ. Πρωτ.: 190089/Γ1, 10. 12. 2013, εγκύκλιο της Διεύθυνσης Σπουδών Π.Ε. & Δ.Ε. του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Παρόντα ήταν όλα τα μέλη του συλλόγου διδασκόντων του σχολείου.
Μετά από την εισήγηση του Διευθυντή του Σχολείου σχετικά με τον καθορισμό των ομάδων εργασίας που προβλέπονται από την συγκεκριμένη εγκύκλιο για την εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης  και μετά από τη διαλογική συζήτηση και τις τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών που ακολούθησαν, ο Διευθυντής του σχολείου διαπιστώνει ότι: Δεν υπάρχει εθελοντική προσφορά για τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην ομάδα εργασίας και ως εκ τούτου δεν κατέστη δυνατή η στελέχωσή της.
Για το λόγο αυτό συντάχθηκε το πρακτικό αυτό, διαβάστηκε και υπογράφεται όπως ακολουθεί.




Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΝΑ ΗΜΕΡΑ